adsense

5 Şubat 2020 Çarşamba

Defterler

1452 yılında Floransa yakınlarındaki Empoli'ye bağlı Vinci köyünde doğan Leonardo...çağının değil, geleceğin insanıydı...kendisine ait olduğu kesin olarak bilinen yalnız 17 resmi kalmıştır.

...matematikçi Lucas Pacioli, Divina Proportione'nin(İlahi Oran Üzerine) çizimlerini de Leonardo hazırlamıştı.
https://en.wikipedia.org/wiki/Divina_proportione

...ona göre duyuların en önemlisi görsel algılamaydı.Çevresinde gözlenebilecek ne varsa onları gözlemlemeye, gözlemlerini en ince ayrıntılarına kadar yazmaya başladı....Resim, mimarlık, mekanik, anatomi, jeofizik, botanik, hidrolik ve havacılık konuları üstünde araştırmalar yaptı

Pek çok çizimle desteklenmiş bu bilgileri sık bir yazıyla not defterlerine işledi...Otuz bir tanesi günümüze ulaştı...Defterler bugunlere ulaşırken farklı kişilerin elinden geçmiş, bazı defterlere derleyen kişilerin isimleri verilmiştir.

Leonardo'nun notlarında iki özelllik kendini gösterir.Bunlardan biri yazıyı tersten yazması(mirror writing), öteki de yazılı sözle çizili resim arasında ilişki kurmasıdır.

https://www.mos.org/leonardo/activities/mirror-writing
https://en.wikipedia.org/wiki/Mirror_writing

Leornardo Osmanlı Sarayına yazdığı 'Leonardo nam kafir' imzalı mektubunda Haliç için tasarladığı köprüyü önermişti.
http://arsizsanat.com/istanbulda-italyan-etkisi-ve-leonardo-da-vincinin-halic-koprusu/


Leonardo'nun 13 defteri...

"Eğer siz şekillerin görüntülerini anımsayıp betimleyebiliyorsanız, ressam onları, hatta yüzlerdeki ifadeleri yaratan ışık ve gölgelerle canlanmışçasına gösterebilir; bu alanda sizin kaleminiz bizim fırçanızla asla boy ölçüşemez."

"..eğer sen ozan, sen bir öyküyü kaleminle resmediyorsan, ressam fırçasıyla, onu, daha doyurucu ve anlaşılması daha az sıkıcı bir biçimde gösterir."

"Ressam doğayla mücadele eder ve onunla yarışır."

"Gerçekte, resim bir bilimdir ve doğanın gerçek kızıdır."

"İnsanlar ve kelimeler gerçek olgulardır ve sen, ey ressam, eğer figürlerini hayata geçirmeyi beceremezsen, kelimelerini kullanmasını bilmeyen hatibin durumuna düşersin."

"...resim...gözlerin yakalayabildiği her şeyi kucaklar ve içerir, yalnızca bir tek şekil üzerinde başarılı olan kişi, bana zavallı bir usta gibi geliyor."

"Neye bakılırsa bakılsın, bir şeye bakarken şu üç şeyi göz önünde bulundurmak gerekir; bakan gözün, görülen nesnenin ve aydınlatan ışığın konumu."

"Resim özgürdür.Sonsuz sayıda yüze bakacak olsan, kimi uzun bir burun, kimi daha kısa, ama hepsinin farklı olduğunu görürsün.Ressam da bu özgürlüğe kapılabilir ve özgürlük olan yerde kural olamaz."

"...ve gerçek şu ki, o çeşitliliği görmez ve aklında tutamazsan mükemmele erişemezsin."

"...bir gece sahnesini resmetmek istersen, sahneye büyük bir ateş yerleştir; bir şey ateşe ne kadar yakınsa, rengi de o kadar ateşin rengine yaklaşacak."

"Resmettiğin figürlere, insanların kafalarından geçen düşünceleri ortaya çıkaracak duruşlar ver aksi halde sanatın asla övgüye layık olmaz."

"Bir insanı veya herhangi bir hayvanı çizerken, kaskatı duruyorlarmış izlenimi vermelerinden özenle kaçın, yani denge içinde kımıldanmaları ve tıpkı bir kütük gibi olmamaları için hareket etmeleri gerekir."

"Eğer yalnızsan, sen kendin için her şey olursun, yanında bir varsa, sen kendine sadece yarı yarıya aitsindir"

"Sen, ey çizer,...resim yaparken yavaş çalışmaya ve çeşitli ışıklar arasında hangisinin en güçlü parlaklığa sahip olduğunu bulmak için denemeler yapmaya alıştır kendini, aynı şekilde gölgelerin...birbirlerine nasıl karıştıklarını..."

"Figur, canlandırdığı coşkuyu ne kadar iyi ifade ediyorsa, o kadar övgüye değerdir."

"Öncelikle uzuvları(organ) ve işlevlerini öğrenmek gerektiğini söylüyorum..."

"Suyun kaynağına ulaşabilecek bir kişi, bir kova suyu ne yapsın?"

  "..gölge ışıktan daha güçlüdür çünkü onu engeller ve nesneleri tümüyle aydınlıktan yoksun kılar..."

"Pratik her zaman, perspektifin rehberlik edeceği ve kapı görevini yapacağı sağlam bir teorik bilgiye dayanmalıdır ve teorik bilgi olmaksızın, resmin hiçbir türünde, hiçbir şey iyi yapılamaz."

"...modelin gözü ile senin gözlerin aynı olacak sekilde yerleş..."

"Bir resim, ya da her türlü figür betimlemesi, öyle bir biçimde yapılmalıdır ki, resme bakanlar, duruş ve hareketlerinden ruhta geçenleri anlayabilmelidir."

"Genç çocuk önce perspektifi ve her şeyin oranlarını bellemek zorundadır..."

"Ressam, resim için gerekli olan matematik bilgilere sahip olmalı..."

https://www.leonardodavinci.net/

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder